
Po przy jednym spotkaniu drugi w ciągu niedawnych sześciu miesięcy należąca w celu Warrena Buffetta firma Berkshire Hathaway zainwestuje miliardy dolarów w amerykański sektor lotniczy. Tym samym całkowite zaangażowanie Buffetta w samoloty American, Delta, United i Southwest wyniesie 10 mld dolarów. Jego podejście jest doskonałą lekcją dla każdego, który interesuje się tym sektorem.
Ruch Warrena Buffetta świadczy o diametralnej modyfikacji jego podejścia do owego biznesu. Jeszcze w 2013 r. nazywał amerykański produkcja przemysłowa lotniczy „śmiertelną pułapką na rzecz inwestorów”.
Najbardziej wymowna jest jednak konsekwencja i poziom zaangażowania Buffetta w czterech największych amerykańskich przewoźników. Berkshire Hathaway zakupił akcje:
- American Airlines za 2, 1 mld dol.,
- United Airlines za 2, 2 mld,
- Southwest Airlines za 2, 4 mld,
- Delta Airlines za 3 mld dol.
Ten ruch pokazuje doskonałą strukturę amerykańskiego sektora lotniczego a także – z perspektywy kontrahenta – wąską ofertę produktową.
Warren Buffett ma świadomość, kiedy się zarabia
Przez ostatnie dziesięć lat amerykańska scena lotnicza zmieniła się w sposób diametralny. W ciągu ostatnich dwóch lat wszelkie cztery linie wykazały rekordowe zyski, wynikające z pokryzysowej dyscypliny, niższych kosztów robocie oraz taniej ropy naftowej.
Kolejna rzecz to, że na amerykańskim branży pozostało mniej liczących się konkurentów.
W skutku nie licząc linii „butikowych” (Virgin American, JetBlue), spedytorów regionalnych (Alaska, Hawaiian) oraz super tanich linii (Spirit, Frontier), Wielka Czwórka naprawdę naprawdę konkuruje jedynie pomiędzy sobą.
Foto: Delta Airlines Kabina w Delta AirlinesDotyczy to przede wszystkim linii American, Delta i United – trzech ogólnokrajowych amerykańskich przewoźników oferujących pełny zakres usług. Na przykład na początku 2015 roku Delta zmieniła swój bazujący na wylatanych kilometrach system lojalnościowy na program oparty na przychodach. Oznacza to, że zamiast nagradzać pasażerów za liczbę kilometrów, nowy system będzie przeliczał „wylatany” dystans na wydaną przez pasażerów kwotę.
Linie United i American bardzo szybko podążyły tym samym tropem, ogłaszając programy bliźniaczo podobne do wprowadzonego przez Deltę. To samo wydarzyło się, kiedy nadszedł czas na wprowadzenie podstawowej opłaty za klasę ekonomiczną oraz opłat za bagaż.
W wyniku ludzi zmian pasażer wybierający wybraną z czterech głównych miarki lotniczych otrzymuje w regule taką samą usługę – taką samą jakość ofert, podobne zaplecze oraz dostępną w samolocie przestrzeń.
Mówiąc najogólniej – ta jednakowość jest funkcją specyfiki rynku. Sektor transportu aeronautycznego wymaga dużych nakładów kapitałowych i jest bardzo drażliwy na cykle biznesowe, szkolenie waluty, globalny klimat gospodarczy oraz geopolitykę.
Foto: Southwest Airlines Boeing 737 linii Southwest AirlinesWarren Buffett a kondycja Southwest Airlines
Ale linie Southwest wydają się maszerować w toku wybijanym przez własny werbel. W przeciwieństwie do kilku pozostałych przewoźników, Southwest używa z jednego rodzaju samolotów – Boeing 737 – i niskokosztowego modelu w firmie. Co więcej, Southwest odróżnia się rezygnacją z kierunków transoceanicznych, opłat za nadawany bagaż oraz klasy biznes.
Chociaż obecnie wszyscy czterej amerykańscy mega przewoźnicy to najbardziej rentowne linie lotnicze na świecie, wówczas jeszcze niedawno wszyscy – poza Southwest, który wydaje się zyskowny nieprzerwanie od czterdziestu lat – znajdowały się o krok od finansowej ruiny.
Na fuks ostatnia fala konsolidacji po sektorze umocniła pozostałe dzięki rynku linie. Fuzja Delty z Northwest, dokonana w 2008 roku, była absolutnym majstersztykiem. Powstały w jej wyniku przewoźnik nie tylko może się pochwalić najlepszymi wynikami przy sektorze, ale jest również liderem, jeśli chodzi na temat wyniki operacyjne i traktowany jest za najsilniejszy element wielkiej czwórki.
Warren Buffett an United Airlines
Z kolei przeprowadzona w 2010 roku fuzjan United była najeżona trudnościami – zaistniały w jej wyniku podmiot przechodził okresy braku stałości finansowej i zarządczej, posiadał także problemy z pracownikami. Na szczęście w ciągu ostatniego roku nowe kierownictwo, wraz z Oscarem Munozem jako prezesem, rozwiązało najpilniejsze problemy firmy.
Foto: United Airlines Boeing 747-400 linii United AirlinesNiedawno zakończona połączenie się linii American i US Airways uczyniła powstały po jej wyniku podmiot najwyższym przewoźnikiem na świecie. I nawet jeśli będzie mężczyzna musiał zmierzyć się wraz z różnicami kulturowymi i operacyjnymi, to potężna i efektywna sieć amerykańskich połączeń krajowych sprawi, że będzie to poważny konkurent.
Podsumowując, cztery największe amerykańskie linie lotnicze, będące jednocześnie czterema największymi liniami na ziemi, będą w znakomitej sytuacji. I właśnie dlatego stały się obiektem zainteresowania Wyroczni z Omaha, jak zwykło się nazywać Warrena Buffetta.
Tagi: Warren Buffett giełda USA Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Wydawane komentarze są prywatnymi poglądami Użytkowników. Aby zgłosić wykroczenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybieranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku mieszczą się pod adresem https://www.facebook.com/policiesPolecamy
-
Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"
-
Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, może uniknąć kary. Wystarczy czynny żal
Afera GetBack
-
Trigon TFI zmienia nazwę na aferze GetBacku
-
Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora
-
Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty
-
Zatrzymano byłego prezesa Koncepcja Banku i kilkunastu zatrudnionych. Chodzi o aferę GetBack