Jak mówić o produktach i marce w biznesie - radzi Paweł Tkaczyk

- Mnóstwo słów, zero zmiany, faktycznie się dzisiaj komunikujemy - mówił podczas prelekcji otwierającej konferencję Internet Beta 2016 w Rzeszowie Paweł Tkaczyk, strateg komunikacji i pisarz książek o tej dziedzinie. Wskazywał przy tym, które błędy popełniają firmy po komunikowaniu się z biznesem i klientami.

Jak wyjaśniał Tkaczyk, każdy spośród nas ma "supermoc". Polega ona na tym, hdy “generujemy mnóstwo słów, które nie powodują zmiany”. Dlatego, jeśli ktoś chce owocnie komunikować się w środowisku biznesowym, musi postawić dzięki odwrotność tej "supermocy" i dążyć do tego, żeby przy użyciu niewielu wyrażeń wywoływać duże zmiany.

- Jednym z najsłynniejszych przykładów obrazujących to wydaje się hasło “cukier krzepi” a mianowicie tłumaczył Tkaczyk.

Mówca zaznaczał, że zadaniem opowiadającego jest "namalować obraz przy głowie odbiorcy za niewielką poradą słów". Często się to kompletnie nie zdarza. Tkaczyk podał dobry model takiej komunikacji: hasło ukute Rolls Royce’a.

- Przy takim samochodzie można mówić o jakości i innych rzeczach, ale w tym miejscu autor poszedł w słowo "Przy 140 km/h w środku słychać tylko tykanie zegara".

- Wydajna komunikacja to wąska ścieżka. Jeśli wiemy za niedużo albo wiemy za sporo, po obu stronach ścieżki czają się na naszą firmę niebezpieczeństwa: formułki i przekleństwo wiedzy - zaznaczał Tkaczyk. Jak więc komunikować swoją markę i produkty? Oto trzy ważne zasady, które wyciągnęliśmy dla Was wraz z wystąpienia Pawła Tkaczyka w Internet Beta 2016.

Foto: Mariusz Olszewski / BusinessInsider. com

1. Uważaj na "klątwę wiedzy"

W komunikowaniu produktów czy marki opowiadający często popełniają częsty błąd. Chcą pokazać koniecznie, hdy ich firma jest w czymś wysoko wyspecjalizowana, dlatego wypowiedź to komunikaty złożonez wielu trudnych słów, które dla odbiorcy niewiele znaczą. Tkaczyk określa to w charakterze "klątwę wiedzy" - i jest to przypadłość dużej liczby komunikatów prasowych.

Jeśli mamy problem z ujęciem naszej działalności w 1, proste hasło, wówczas można sięgnąć po inną metodę, czyli…

2. Używaj metafor

Oczywiście takich, które będą wyraźne dla wszystkich, a nie przeintelektualizowanych. Każdy skomplikowany proces da się wyjaśnić za pomocą prostej przenośni. - Jeśli chcecie skutecznie opowiadać na temat swojej marce, potrzebujecie metafory - mówił Tkaczyk.

3. Unikaj formułek - dopasuj komunikację do jej funkcji, a nie odwrotnie

"Form follows function", czyli "forma idzie za funkcją" - tak najkrócej można przedstawić ten punkt. Dużą część przemówienia Tkaczyk poświęcił na pokazanie zjawiska "tak się to robi", czyli sytuacji, w której działania komunikacyjne realizujemy wedle pewnego utartego schematu, o którym branża mówi, że "tak się to robi", bo "od zawsze tak było".

Jest to błąd w szczególności, jak mówił Tkaczyk, osób robiących daną rzecz po raz pierwszy.

Przykład: witryny www firm. - Na pewno to znacie: witryna www główna, a tam "o nas", "produkty", "kontakt" a mianowicie mówił Tkaczyk. Czyli standard. Ekspert tymczasem wskazywał, hdy przecież przedsiębiorcy decydują się na taki model, bo wszyscy tak robią, ale nie zadają sobie zapytania, czy taka strona faktycznie spełnia swoją funkcję.

- Za każdym wraz, kiedy ktoś mówi, hdy "tak się to robi" trzeba zapytać: dlaczego? - radzi strateg.

Również w informacjach prasowych lub e-mailach często firmy osiągają po utarte schematy, które niekoniecznie są aktualne czy tym bardziej adekwatne do wymagań komunikacyjnych danej firmy. a mianowicie Na hasło "tak to się robi" powinna państwu się zapalać czerwona lampka - przestrzega Tkaczyk.

- Wasza marka powinna być użyteczna, a wymiana powinna odpowiadać na testowania: komu i w czymże pomagasz? - radził mówca.

Tagi: komunikacja startupy biznes Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić wykroczenie – kliknij w adres „Zgłoś Facebookowi” przy wybieranym poście. Regulamin i maksymy obowiązujące na Facebooku mieszczą się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, może uniknąć kary. Należy czynny żal

REKLAMY Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia kategorię po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku i kilkunastu pracowników. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie

Popularny

baltic LNG - Gazprom zmiania koncepcję projektu. Co z Shellem?
Baltic LNG - Gazprom zmiania koncepcję projektu. Co z Shellem?

Rosyjski Gazprom zmienił koncepcję projektu terminalu do skraplania gazu ziemnego (LNG) po porcie Ust-Ługa nad Morzem bałtyckim. Firma planuje teraz powiązanie go z budową zakładów przetwarzania gazu. Rosyjskie publikatory podają, że…...

bank Handlowy - wyniki finansowe w I kwartale 2017 roku
Bank Handlowy - wyniki finansowe w I kwartale 2017 roku

Wynik finansowy Banku Handlowego rozczarował. W pierwszym kwartał 2017 roku jego zysk netto wyniesie 60 mln zł. To o 44 mln zł mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - podała spółka…...

awaria wyszukiwarki Bing Microsoftu w Chinach  Ze świata
Awaria wyszukiwarki Bing Microsoftu w Chinach Ze świata

Microsoft potwierdził, że spośród powrotem można korzystać przy Chinach z ich wyszukiwarki Bing. "Potwierdzamy, że wyszukiwarka Bing nie był dostępna w Chinach, lecz już można z pani a korzystać" - napisał…...

banki będą szukać spadkobierców zmarłych klientów
Banki będą szukać spadkobierców zmarłych klientów

Darmowe konta jak i również karty coraz bliżej. Fundamentalne usługi będą bezpłatne, jednak są też ograniczenia Kolejny bank ostrzega klientów. "Złośliwe oprogramowanie" Bank stworzył klona. Doradza klientom Jeden spośród największych…...