Budowa biznesu online - porady Michała Sadowskiego

– Budowanie własnego biznesu to maraton – mówił Michał Sadowski podczas swojego wystąpienia na infoShare 2017. Przypominał, że Brand24 to jego szósty projekt. Wcześniej współtworzył takie serwisy jak Patrz. pl, PinoTV. pl, Moblo. pl, Slajdzik. pl lub Livesite. pl. Sadowski stwierdzał, że zawodników maratonu oglądamy zwykle pod koniec biegu – w przypadku przedsiębiorców chodzi o moment, kiedy osiągną już sukces. – Nie widzimy, jak pracują po 18 godzin na dzień w brudnych pokojach – mówił.

Za pośrednictwem 1, 5 roku Brand24 generował tylko koszty. Nie mieliśmy ani złotówki przychodu. Żyłem za pożyczone nakłady – opowiadał Michał Sadowski. Inwestorzy nie chcieli pomóc finansowo Brand24 w wzrostu, tłumacząc to m. in. brakiem unikalności czy wielką konkurencją.

Po siedmiu latach pracy Brand24 generuje miliony przychodów. Swoje konta bankowego w usłudze – polegającej na monitorowaniu marki po sieci – założył poniekąd amerykański Biały Dom bądź uniwersytet MIT. Sadowski regularnie pojawia się na konferencjach, na których występuje jako praktyk biznesu.

Na infoShare 2017 podzielił się praktycznymi poradami dotyczącymi wybudowania biznesu w sieci.

1. Znajdź wspólnika lub wspólniczkę

– Powinieneś znaleźć partnera, kto ma komplementarne umiejętności względem tego, co umiesz ty – mówił Sadowski ze sceny. Jeśli znasz się na zarządzaniu grupą, to znajdź kogoś z wiedzą technologiczną lub eksperta od sprzedaży. Nie znasz takich osób? Możesz poznać je na konferencjach właśnie takich jak infoShare, zdarzeniach typu Startup Weekend bądź nawet na facebookowych bandach jak "Szukamy co-foundera", czy "Rozmowy o startupach".

2. Przygotuj MVP

MVP wówczas skrót od angielskiego Min. Viable Product. To prowizoryczna wersja produktu, która dopełnia jego podstawowe założenia. Według Sadowskiego pomysł na biznes należy jak najszybciej zderzyć z oczekiwaniami klienta. – Najlepiej, jeśli sami jesteście swoim klientem. Rozumiecie wtedy potrzeby grupy odbiorców – mówił.

Jego zdaniem to, co często zabija przedsiębiorstwa to odkładanie startu usługi lub towaru, dodawanie wciąż kolejnych funkcji. Cytował też Reida Hoffmana, założyciela LinkedIn, który powiedział: "Jeśli z punktu widzenia lat nie jesteś zażenowany pierwszą wersją swojego produktu, to świadczy, że wystartowałeś za późno".

3. Stwórz wersję beta

Udostępnienie produktu za darmo dzięki pewien czas, przed oficjalnym startem, może być bardzo dobrym pomysłem. – Dopiero z czasem zaczniesz pobierać od wymienionych pieniądze – tłumaczył Sadowski. – Wykorzystaj tu bodziec ekskluzywności. Ludzie lubią mieć dostęp do czegoś, do czego nie mają dostępu inni – mówił.

Zgromadzenie w taki sposób pierwszych zainteresowanych daje możliwości promocji. Jedni polecają towar innym. Istnieją również serwisy, które promują usługi we wczesnej fazie – przykładowo Product Hunt.

4. Wprowadź klienta do produktu

Zdaniem Sadowskiego potencjalny użytkownik powinien zrozumieć działanie produktu jak najmniejszym wysiłkiem. Dotyczy wówczas na przykład nawigacji w stronie internetowej firmy. – Odwiedzający stronę powinien szybko zrozumieć problem, który rozwiązuje twoja usługa – mówił Sadowski.

Innym wzorem wprowadzania klienta do produktu są wiadomości wysyłane do osób, które mogłaby zaciekawić twoja usługa. Sadowski, wysyłając na początku działalności e-maile z informacjami odnośnie tematu Brand24, zamieszczał link do stanowiska w sieci, w którym wspominano o firmie adresata. Pokazywał, że jego produkt mógłby robić to mechanicznie, a taka usługa powinna zainteresować daną osobę.

5. Obserwuj testujących jak i również reaguj

By odpowiednio zaprojektować witrynę naszej firmy (i lepiej zawiadamiać problem, zwiększając przy naszym sprzedaż) należy zrozumieć, jak na przykład porusza się po pani a klient. Sadowski polecał sprzęt, które rejestrują pobyt klienta na stronie. Takie rozstrzygnięcie oferują na przykład: Cux. io, HotJar lub Yandex Metrica. Korzystanie z tych propozycji ułatwi wprowadzenie zmian lub sprawdzenie, czy wszystko odrabia, jak należy.

6. Samodzielnie uruchom sprzedaż

– Początkowa sprzedaż powinna być realizowana za pośrednictwem samych twórców produktu bądź założycieli firmy – powiedział Sadowski, który własnoręcznie na początku działalności Brand24 wysyłał oferty klientom. – Nawet najlepszy produkt połączony spośród zewnętrznymi sprzedawcami będzie podłym pomysłem. Oni nie zrozumieją do końca, jak działa usługa – tłumaczył człowiek biznesu.

– Na zaczątku skup się na jakości kontaktów, nie na tym, na ile dany proces jest skalowalny – powiedział. Dopiero z czasem przedsiębiorca musi zacząć interesować się systemami usprawniającymi zarządzanie relacjami spośród klientami.

7. Bądź świadomy konwersji

Konwersję w skrócie opisać można jako: jak wiele należy zrobić, żeby pozyskać jednego klienta.

– W pierwszych miesiącach działalności zmierzyliśmy konwersję. Wysłaliśmy 75 wiadomości do ewentualnych klientów. 25 z nich zdecydowało się przetestować używane przez nas narzędzie. To z kolei zmieniło się na... poszczególnego klienta – mówił Sadowski.

Trzeba jednak uchwycić, że w przypadku zaczątku takiego produktu nawet 1/75 może oznaczać świetny interes. – Ludzie tworzący startupy nie są świadomi, ile trzeba nastukać w klawiaturę, żeby wygenerować sprzedaż – tłumaczył założyciel Brand24.

8. Zadbaj o kontakt

Formularze do kontaktu na stronach internetowych zazwyczaj są zmorą dla klienta. Im więcej pól trzeba wypełnić, tym więcej odstrasza to od pisania do firmy. – A przecież im więcej kontaktu telefonicznego, tym lepsza sprzedaż – mówił Sadowski i rekomendował wykorzystanie narzędzi typu LiveChat, które za pomocą poszczególnego kliknięcia umożliwiają rozmowę spośród pracownikiem firmy. – Wówczas także komfortowe wyjście gwoli pracowników. Mogą odpisywać z poziomu telefonu z wszelkiego miejsca i w wszelkiej chwili – tłumaczył.

9. Skup się na klientach i produkcie

– Za dużo czasu ludzie młodzi poświęcają na próby dotarcia do odwiedzenia inwestorów. Latają za pieniędzmi. Skup się na klientach i na produkcie, an inwestorzy sami was znajdą – mówił Sadowski.

10. Pracuj, pracuj, działaj!

– Budowanie startupu wówczas nie kolorowe drinki – mówił Sadowski i przekonywał, że droga do sukcesu związana jest z ciężką pracą i wyrzeczeniami. – Łut szczęścia jest przereklamowany. Jeśli ktoś mówi tobie, że osiągnął sukces zbiegiem okoliczności, bo był w właściwym miejscu i w stosownym czasie, to albo wydaje się uprzejmy i skromny, albo chce, żebyś się dobrze poczuł – tłumaczył.

Inwestorzy i specjaliści spośród rynku mówili zespołowi Brand24, że za granicą jest już duża konkurencja, hdy produkt nie poradzi osobiście w Ameryce. – Obecnie ponad połowa przychodów generowana jest z zagranicy – mówił Sadowski.

– Egzystencja przedsiębiorcą to przede wszelkim determinacja, skłonność do pokonywania trudności losu. Nie jestem w stanie państwu obiecać, że będzie łatwo. Mogę wam obiecać, iż będzie warto – kończył.

Tagi: robota Brand24 Pracownicy online interes startupy Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze istnieją prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Statut i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem gniewny. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktokolwiek spóźnił się ze złożeniem PIT, może uniknąć kary. Wystarczy czynny żal

REKLAMY Koniec budynku wielorodzinnym reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku i kilkunastu pracowników. Chodzi na temat aferę GetBack

Notowanie

Popularny

belka: w działalności gospodarczej potrzebna jest odpowiedzialność
Belka: w działalności gospodarczej potrzebna jest odpowiedzialność

Media: Volkswagen może mieć następujące problemy. Nowe ustalenia w sprawie afery spalinowej Szef Audi aresztowany Były szef Volkswagena może mieć następne problemy Zaskakujące wyniki germańskiego giganta. Mimo afery dieslowej Skandal…...

barclays Capital: eurostrefa wejdzie po grudniu w deflację  Ze świata
Barclays Capital: eurostrefa wejdzie po grudniu w deflację Ze świata

Janis Warufakis w TVN24 BiS: "Udają, że kryzys się skończył. Greckiego długu nie da się spłacić" Mazowsze zostało podzielone. Rząd liczy w dodatkowe środki z Unii Europejskiej Wydarzenia w Sejmie…...

banki będą szukać spadkobierców zmarłych klientów
Banki będą szukać spadkobierców zmarłych klientów

Darmowe konta jak i również karty coraz bliżej. Fundamentalne usługi będą bezpłatne, jednak są też ograniczenia Kolejny bank ostrzega klientów. "Złośliwe oprogramowanie" Bank stworzył klona. Doradza klientom Jeden spośród największych…...

bCC chce, żeby rząd wycofał się z projektu ustawy tytoniowej  Prawo
BCC chce, żeby rząd wycofał się z projektu ustawy tytoniowej Prawo

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Business Centre Club chcą, żeby rząd wycofał się z projektu naprawdę zwanej ustawy tytoniowej. Katalogów zdaniem znowelizowane przepisy uderzą rykoszetem w plantatorów tytoniu i producentów papierosów, zaś na zmianach skorzystają…...