Dyrektywa o pracownikach delegowanych w UE. Polska przegra?

Wraca dyskusja nad dyrektywą o pracownikach delegowanych. W Luksemburgu odbyło się spotkanie ministrów UE ds. zatrudnienia w tej sprawie. Jednak jakim sposobem powiedziała minister rodziny Elżbieta Rafalska, nie udało się uzyskać porozumienia w naszej sprawie.

Kwestia dyrektywy o pracownikach delegowanych ożywia kontrowersje i spory pomiędzy państwami UE. Państwa zachodnie, a przede wszystkim Republika francuska, mówią o dumpingu socjalnym, jaki stosują państwa Europy Środkowo-Wschodniej. Te z koli odpowiadają, że państwa tzw. starej unii chcą przedłożyć protekcjonizm gospodarczy na rynku pracy.

Rafalska: bez porozumienia w kwestii przewozu drogowego

Szefowa resortu rodziny rzekła w poniedziałek, że po Luksemburgu jak dotąd nie udało się osiągnąć kluczowego dla Polski porozumienia przy kwestii transportu.

Jak dodała:

Nie widzimy zbyt wiele pola na rzecz kompromisu. Nie osiągnęliśmy kluczowego dla ludzi porozumienia w kwestii transportu. Od początku mówiąc o kompromisie mówiliśmy, że to jest dla naszej firmy, dla Grupy Wyszehradzkiej nadrzędny, istotny element. Teraz rozmawiamy o delegowaniu długoterminowym.

Rafalska przypomniała, że jeszcze chwilę temu mieliśmy propozycję 20 miesięcy, potem 18 miesięcy i Francja wraca do 12 miesięcy.

– Pytanie, gdzie wydaje się ten kompromis, chociażby przy tej kwestii. Również ten okres przejściowy, bo wyjściowa propozycja mówiła o pięć lat. Teraz mówimy o okresie 4-letnim. Te oferty nie są dla naszą firmę satysfakcjonujące. Nie widzimy zbytnio wiele pola dla kompromisu - powiedziała Elżbieta Rafalska.

Pracownicy transportu kością niezgody

Wcześniej Polska, kraje Ekipy Wyszehradzkiej i kilka państw regionu odrzuciły francusko-hiszpańską ofertą, aby objąć przepisami dyrektywy o pracownikach delegowanych rynek transportu, a jednocześnie przedłożyć zapis, że szczegółowe zapisy znajdą się w tzw. Pakiecie Mobilności UE.

Zobacz także: Macron i Juncker o dyrektywie, której to sprzeciwia się Polska

Wspomniany w propozycji francusko-hiszpańskiej Pakiet Mobilności to planowane poprzez Brukselę przyszłe przepisy regulujące kwestie transportu drogowego po Unii Europejskiej. Propozycje Paryża i Madrytu poparły metrów. in. Niemcy i Holandia.

Sprzeciw wyraziły jednak kraje Grupy Wyszehradzkiej jak i również inne kraje regionu.

Jak powiedział wtedy węgierski minister ds. europejskich Szabolcs Takacs:

To odrzucić jest próba znalezienia kompromisu, ale krok po kroku wymuszanie biznesów jednej grupy kosztem pozostałej.

Estońska prezydencja liczy, że mimo różnic uda się ostatecznie wypracować fajne stanowisko.

Popularny

budżet UE na rolnictwo - propozycje zmian
Budżet UE na rolnictwo - propozycje zmian

Komisja Europejska tworzy mniejszy budżet na Wspólną Politykę Rolną UE w lata 2021-2027. Jednocześnie pragnie równiej dzielić środki, aby w mniejszym stopniu korzystali z nich najwięksi farmerzy - dowiedziała się…...

bezrobocie w Polsce w kwietniu 2017 r.
Bezrobocie w Polsce w kwietniu 2017 r.

7, 5 proc. - tyle według szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyniosła stopa bezrobocia w maju. To na temat 0, 2 pkt. proc. mniej niż miesiąc…...

costcutter, sklep gdzie można płacić odciskiem palca  Tech
Costcutter, sklep gdzie można płacić odciskiem palca Tech

Brytyjski Costcutter to pierwszy supermarket, w którym wolno zapłacić używając do tegoż celu odcisku palca. System działa na podstawie łączenia skanu linii papilarnych z danymi o tożsamości klienta i danymi…...

blokady, jajka, petardy. Rolnicy protestowali w Brukseli  Wraz ze świata
Blokady, jajka, petardy. Rolnicy protestowali w Brukseli Wraz ze świata

Tysiące rolników, głównie producentów wieprzowiny i mleka, protestowało w poniedziałek przy Brukseli, domagając się interwencji na rynku w celu podniesienia cen. Rolnicy blokowali główne instytucje europejskie ciągnikami. Policja użyła gazu łzawiącego.…...